De tijd vliegt - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Aline Storteboom - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Aline Storteboom - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Blijf op de hoogte en volg Aline

30 Juli 2014 | Ghana, Tamale

Vandaag alweer bijna 1.5 week hier, het gaat echt veel te snel. Terwijl het ritme hier toch aardig langzaam is.. Als ik sochtends vraag wat mijn 'familie' gaat doen zeggen ze vrijwel altijd dat ze geen plannen hebben. Helemaal nu de kinderen vakantie hebben hangen ze volgens mij gewoon wat rond. Ook op Judah Mahama, mijn project, komt de tijd allemaal niet zo precies. Offcieel beginnen we om 8 uur maar dan zijn ze nog aan het afwassen/ douchen/ op het land aan het werken waardoor we vaak niet eerder dan half 9 beginnen (vandaag zelfs pas om 9 uur.. haha) Het is echt een super leuk project. Het zijn allemaal hele vrolijke meiden. We hebben 2 groepen die we allebij 2 uur les geven. De eerste groep is niet heel goed. We doen altijd rekenen en hun sommen gaan tot 30 ongeveer. Verder kunnen ze wel het alfabet opdreunen maar als je ze een P aanwijst hebben ze geen idee welke letter dat is. Ook zijn er in die groep 2 die echt niks kunnen. Deze week heb ik met 1 van die meiden de getallen tot 10 geoefend. Ze kan ze nu wel zeggen, maar als ik ze los aanwijs heeft ze nog steeds geen idee waar ik het over heb. We zijn nu vaak met 5 vrijwilligers, dus dan hebben we wel echt tijd om die meiden even apart les te geven. De tweede groep kan al veel meer. Die doen ook keer en deelsommen. Echt leuk om te zien dat ze je bedachte sommen allemaal naukeurig overschrijven om ze te maken. Ook hebben we woorden van de week die ze dan moeten noteren. Na de les willen ze allemaal nagellakken. Ook vinden ze het heel leuk om te zingen of buiten een spel te spelen. Rond 12 uur zijn we meestal klaar en dan gaan we met de vrijwilligers brood en fruit kopen om lekker te lunchen. Je kunt hier gewoon langs de weg vanalles kopen en het kost echt net niks. bijvoorbeeld 5 bananen voor 1 cedi (22 cent) of een zakje water van een halve liter voor 10 pesuas (0.022 cent!).

S' middags heb ik dan nog een project bij de bieb. Hier komen kinderen die school niet kunnen betalen. Er is een groepje dat les krijgt (voor een lage prijs) en er zijn kinderen die komen om te spelen. Er zijn puzzels, memori en lego. Dit is van 2 tot 4. Het is wel leuk om met de kinderen te spelen, maar ik vind het andere project wel leuker.

Verder heb ik een heel lief gastgezin! Er wonen echt een heleboel mensen maar ik heb ze nog nooit allemaal bij elkaar gezien. Er zijn in mijn compound 15 kinderen die naar school gaan, dus dat is wel heel goed. Iedereen vind papegaaitje leef je nog helemaal leuk en ik ken nu ook een liedje dat zij altijd zingen (in het engels). Ook mens erger je niet vinden ze heel leuk. Voor het suikerfeest hebben we ook nog genagellakt.Inmiddels kan ik een heel klein beetje dagbani. Mensen vinden dat wel leuk als je in hun taal kun reageren. Er zijn 2 meiden die goed engels spreken en ongeveer 3 broers die ook goed engels kunnen. mn ene broer is echt heel zorgzaam. Hij ging een taxi voor ons regelen omdat hij het niet vertrouwde als we savonds met een taxi gingen. Ook sms ik hem altijd even als ik savonds weg ben geweest en weer thuis kom. Verder wordt er ook goed voor me gezorgd. Ik krijg sochtends een zakje heet water om thee van te maken en een brood. Het heeft de vorm van een stokbrood maar is veel zachter, wel lekker. Verder krijg ik savonds niet heel gevarieerd eten, maar dat wat ik krijg is wel lekker opzich. Tot nu toe heb ik Yam gekregen, wat een soort aardappel is, en spagetti. Ook krijg ik er elke dag ei bij. Nog helemaal geen rijst gehad dus!! Behalve met suikerfeest, dat was dinsdagn. Maandag avond iedereen helemaal blij dat ze de maan konden zien. Toen dinsdag iedereen in een mooie nieuwe jurk naar de moskee. Het was op een groot veld en er waren echt heel veel mensen. Gelukkig waren er meer vrijwilligers dus konden we gewoon achteraan bij de kinderen staan en kijken. Toen het was afgelopen liepen we terug naar de compound. Daar zat ik dan, om half 89 sochtends, met een bord rijst op schoot.. terwijl ik 1.5 uur daarvoor nog brood had gegeten.

Ik heb ook mazzel met mijn bed hier. Het is ongeveer 1.5 persoons en het matras is beter dan die van de meeste vrijwilligers. Ik slaap opzich prima, alleen wordt je soms snachts wakker omdat al die moskees dan veel herrie maken.. Het is ook bloedheet in die hut, dus zelfs een lakenzak is al te warm, daar lig ik maar gewoon bovenop. Als sochtends om kwart over 6 de wekker gaat wil ik zo snel mogelijk naar buiten. Meestal ga ik niet te laat op bed, omdat de dagen hier best veel energie kosten (ookal doe je soms niet zo veel..)

Verder is Tamale een leuke stad. Omdat we een fiets hebben kunnen we gemakkelijk overal heel, ookal is het soms ook heel lekker om even met de taxi te gaan. Judah mahama is ongeveer 15 minuten, de bieb is naast mijn compound en de office is heen 30 minuten en terug 40 minuten, omdat je dan 3 keer een heel stuk omhoog moet fietsen. Als je fiets roepen de kinderen altijd hello salaminga (blanke) en gaan heel enthousiast zwaaien. Verder zijn we al bij een paar leuke plekjes geweest waar je wat kunt drinken. Ook de markt en culture market zijn heel leuk om overheel te lopen. Er is zelfs een zwembad waar we heel kunnen! Daar ben ik gister een middagje geweest met Mirte. Wat een belevenis. Iedereen staart je aan en zwemt om je heen. Het was wel heel fijn om even weer schoon te worden. Ze hadden er ook een douce!! Wat heerlijk als je elke dag met een emmertje achter een veel te laag schotje staat te prutsen. Verder hadden ze een lekker muziekje op gezet en lieten alle jongens eens zien wat ze konden. Wauw, wat kunnen die dansen!!

Ik heb het heel erg naar mijn zin hier!! Het is soms wel heel warm, maar daar begin ik al aan te wennen. De mensen zijn allemaal hier lief en vrolijk, daar haal je dan zelf ook weer energie uit. Dit weekend gaan we waarschijnlijk met een aantal vrijwiligers naar Mole National Park. Kijken of we nog wat olifanten kunnen spotten! Ik zal proberen om de volgende keer wat foto's te plaatsen!!

Liefs uit Tamale

  • 07 Augustus 2014 - 10:05

    Gert Kuipers:

    Lieve Aline, wat fijn om zo'n mooi verslag te lezen. Je beleeft er vanalles zo te zien. Mooi dat je het zo naar de zin het, maar ja werken in deze landen past ook goed bij je.
    Geniet er van.
    Gert

  • 12 Augustus 2014 - 13:57

    Rinny:

    Heel veel succes nog daar!

  • 12 Augustus 2014 - 16:43

    Kitty :

    Wat een schitterend verslag alsof de lezer er een beetje bij is!
    Fijn dat je daar fantastisch werk kunt doen. Door de warmte het tempo waarin je alles wilt doen maar aanpassen, veel water drinken.
    Geniet maar samen ... Wat een ervaring! Succes dikke kus Henk en Kitty


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aline

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 3224

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

Ghana!

Landen bezocht: